Ota elämääsi tietoisuus!

2.12.2019 / Kansalaisopiston rehtori

Järvi-Pohjanmaan kansalaisopiston Mindfulness-kurssilaiset tietävät, mitä on aivojen ”kuntosalitreenit”. Tietoisuutta on harjoiteltu hengityksillä, tuntemuksilla, syömällä, hampaita pesemällä ja monilla muilla tavoin. Ovatko harjoitukset vaikuttaneet? ”On levollisempi mieli.”, ”Kiirehtiminen loppui.”, ”Ei tuu stressattua niin.” Aivojen kuntosali on sitä, että opettelet tietoisesti havainnoimaan itseäsi ja ympäröivää maailmaasi. Se on myös ajatusten ja tunteiden hallinnan harjoittelua. Esimerkiksi ajatusten hallitseminen voi olla alkuun haastavaa, mutta sitkeällä ja säännöllisellä harjoittelulla sitä alkaa oppia.

Miten?

Ole läsnä juuri nyt. Älä märehdi menneitä, et voi tapahtuneelle mitään. Älä murehdi tulevaa. Murehtimalla keräät itseesi ahdistusta, levottomuutta tai pelkoa. Tunnista itsessäsi tunnetilat ja opettele päästämään niistä irti. Huomaa, kun olet hermostunut ja kysy itseltäsi syytä siihen. Tee yksi asia kerrallaan ja huolella. Varaa työntekoosi aika, jolloin sinua ei häiritä. Laita ”lappu luukulle”, puhelin hiljaiselle tai netti piiloon. Se hetki voi olla yllättävän tuottoisa työn kannalta.

Jos haluat nopean palautumisen stressitilanteeseen, katso luontokuvaa. Siirrä itsesi kuvan tilanteeseen. Anna aisteille aikaa nähdä, kuulla, haistella, kuulla, kokea, tuntea…

Ole positiivinen. Ei maksa mitään olla ystävällinen ja iloinen. Hymy tarttuu helposti. Tee toiselle ihmiselle palvelus tai osoita hyvää tahtoa, vaikka tervehtimällä iloisesti. Yllätä työkaverisi tarjoamalla pikkupurtavaa tai ilostuta asiakkaasi huomaavaisella eleellä.  Anna värikkäiden kukkien ilostuttaa itseäsi. Kerää päivästäsi hyviä asioita. Pysähdy illalla miettimään niitä. Yritä saada ainakin kolme hyvää asiaa / päivä.

Lois Armstrong: What A Wonderful World https://www.youtube.com/watch?v=CWzrABouyeE

Mitä tuon huoneeseen tullessani?

Pysähdy joskus pohtimaan otsikon kysymystä. Havainnoi itseäsi suhteessa muihin ihmisiin. Tuleeko mukanani levollisuutta, lempeyttä, iloa, rohkeutta, intoa, viisautta, hiljaisuutta, pelkoa, kireyttä – mieti mitä haluaisit tuoda mukanasi huoneeseen. Kuuntelenko tietoisesti vai vaeltavatko ajatukseni muissa asioissa. Annanko toiselle aikaa puhua. Olenko läsnä.

Lempeitä, läsnäolevia ja tietoisia hetkiä,

Titta Väänänen, Järvi-Pohjanmaan kansalaisopiston rehtori