Mukavasti liikkeelle

1.10.2019 / Merja Korpela, ohjaaja/liikuntapalvelut

Liikunta koetaan useasti suorituksena, mutta oikeasti liikunnan harrastaminen on talletus oman terveen elämän tilille. Liikunnan terveysvaikutuksista puhutaan paljon ja miksipä ei, sillä sitä on tutkittu paljon ja todettu toimivaksi. UKK-instituutti on kirjannut terveysliikuntasuositukset tutkimusten pohjalta Liikuntapiirakaksi, ja tämä piirakka tulisi ”syödä” viikottain.

Kuva: Viikoittainen liikuntapiirakka (UKK-instituutti)

Kuva: Viikoittainen liikuntapiirakka yli 65-vuotiaille (UKK-instituutti)

Jokainen liikkuu hänelle ominaisella tavalla. Toisille mukava tapa liikkua on leppoisasti ja toisille taas haastaa itseään äärirajoille. Kumpikaan näistä ja kaikki tästä väliltä ei ole väärä tapa, vaan jokainen taaplaa tyylillään. Terveyteen vaikuttavan liikunnan ei kuitenkaan tarvitse olla hampaat irvessä ja veren maku suussa tehtyä liikuntaa. Terveyshyötyjä saadaan kevyemmälläkin liikkumisella aikaiseksi. Tärkeintä on, että liikunnan kokeminen on pääsääntöisesti mukavaa.

Jos ei ole harrastanut liikuntaa tai liikunnan harrastamisesta on kulunut jo jonkin aikaa, on usein liikunnan aloittaminen hankalaa. Ensimmäisten kertojen kohdalla voi joutua vähän potkimaan itseään liikkeelle, mutta tämä helpottaa kyllä ajan myötä. Vaikka miten on vaikea lähteä välillä liikkeelle, fiilis on aivan mahtava liikunnan jälkeen. Tämä tunne täytyy pitää mielessä, niin lähtemisen vaikeus helpottaa ennen kuin liikkumisesta tulee elämäntapa mikä kuuluu osaksi arkea.

Jos lähteminen on usein vaikeaa, täytyy miettiä, onko liikunnan rasitustaso tai koko liikuntamuoto juuri sinulle sopiva. Löytyisikö jostain mielekkäämpi liikuntamuoto ja tapa liikkua. Alajärvellä on loistavat olosuhteet liikunnan harrastamiseen eri vuoden aikoina niin sisällä kuin ulkona ja useassa eri liikuntamuodossa yksin ja yhdessä.

Tähän vuodenaikaan voi lähteä ulkoilemaan esimerkiksi Kuntoradalle ja patikoimaan Paalijärvelle, Pyhävuorelle tai Valkealammelle. Liukkaiden kelien tultua lenkkeily onnistuu Pallohallissa, missä on myös yleisiä kävelyvuoroja kaupunkilaisten käyttöön.

Sisäliikuntamahdollisuuksia tarjoaa Uimahalli, missä uimisen lisäksi löytyy kuntosali sekä kaksi pienliikuntatilaa. Uudessa Monitoimihallissa vuorot lähtevät pyörimään 21.10.2019. Monitoimihalliin jokainen voi varata omia vuoroja tai käyttää kertamaksuhintaan vapaita alueita. Uimahallin ja Monitoimihallin asioissa sinua auttaa Uimahallin kahvio Aallotar (p. 040 6433145 tai uimahalli(at)alajarvi.fi)  Lisäksi salitilaa on koulukeskuksen, Hoiskon, Paalijärven ja Uusikylän kouluilla, mihin voi edelleen hakea vapaille vuoroille omaa vuoroa (https://www.alajarvi.fi/liikunta/liikuntapaikat-ja-tilat). Salivarauksissa voit olla suoraan minuun yhteydessä (p. 040 7031275 tai merja.korpela(at)alajarvi.fi).

Voi olla jopa valitsemisen vaikeutta mistä lähteä liikkeelle, mutta rohkeasti kokeilemaan. Jokaiselle meistä löytyy varmasti jotain mukavaa tekemistä liikunnan parissa!

Iloisen liikunnallista syksyä!

Merja Korpela, ohjaaja (liikuntapalvelut)