Opiskelu musiikkiopistossa
Opiskelu on taiteen perusopetuksen yleisten periaatteiden mukaan tavoitteellista ja tasolta toiselle etenevää. Oman soittimen soittotunnit ovat pääosin yksilöopetusta. Solististen opintojen lisäksi oppilaat osallistuvat yhteismusisointiin (orkesterit, kuorolaulu, kamarimusiikki ja säestystehtävät). Tunneilla ohjataan myös harjoitteluun. Soittotuntien ohella tapahtuva itsenäinen harjoittelu on keskeistä. Itsenäisen harjoittelun osuus kasvaa vähitellen opintojen edetessä.
Oman instrumentin opintojen lisäksi oppilaat opiskelevat musiikin hahmotusopintoja (Muha) sekä valinnaisia opintoja. Useista Muha-opintojaksoista on rinnakkaisia toteutuksia, joista voi valita omaan aikatauluun parhaiten sopivan.
Muha opinnot ja aikataulut 2025-2026
Maanantai Paavolan koulu (Leena Pesu)
14.30-15.15 muha2
15.15-16.15 muha4
16.30-17.30 muha3
17.30-18.00 muha1
Tiistai Soini (Ossi Mäki-Reini)
Muha 1 klo 15-15.30 (jouset)
Muha 1 klo 15.30-16.00 (pianistit ja muut)
Muha 4 klo 16.00-17.00
Tiistai ja keskiviikko musiikkiopisto (Ritva Siirilä)
Muha 5 ti klo 15.15-16.15
Aikuisten muha ti 19.00-20.00
Muha 2 ke 16.15-17.00
Muha 3 ke 17.00-18.00
Muha 4 ke 18.00-19.00
Torstai Lehtimäki (Ulla Pihlainen)
Muha 3 klo 15.30-16.30
Työvuoden 2025–2026 opetus- ja loma-ajat
Alajärven musiikkiopiston työvuoteen 2025–2026 sisältyy 173 opetuspäivää. Opetus sijoitetaan seuraaviin ajankohtiin:
- tuntien sopiminen torstaina 7.8.2025 klo 17.00 Soinissa ja klo 18.30 Alajärvellä
- opetus alkaa ma 11.8.2025
- syysloma vk 42: 13.10.–17.10.2025
- syyskauden opetus päättyy ke 19.12.2025
- kevätkausi alkaa ke 7.1.2026
- talviloma vk 9: 23.2.–27.2.2026
- kevätkauden opetus päättyy pe 22.5.2026 mennessä
Uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön 1.8.2025.
OPINTOJEN RYHMITTELY PELKISTETTYNÄ
Uudessa opetussuunnitelmassa opinnot on ryhmitelty opintokokonaisuuksiksi seuraavasti:
PERUSOPINNOT
1. Opintokokonaisuus: Ensi sävelet
Instrumenttiopinnot 1
Hahmotusopinnot 1
Valinnaiset opinnot
2. Opintokokonaisuus: Sävelistä musisointiin
Instrumenttiopinnot 2
Hahmotusopinnot 2
Valinnaiset opinnot
3. Opintokokonaisuus: Musisoinnista tulkintaan
Instrumenttiopinnot 3
Hahmotusopinnot 3
Valinnaiset opinnot
4. Opintokokonaisuus: Tulkinnasta taiteeseen
Instrumenttiopinnot 4
Hahmotusopinnot 4
Valinnaiset opinnot
SYVENTÄVÄT OPINNOT
5. Opintokokonaisuus: Kohti muusikkoutta
Instrumenttiopinnot 5
Hahmotusopinnot 5
Valinnaiset opinnot
6. Lopputyö


Musiikkiopiston perusopinnot koostuvat neljästä peräkkäisestä opintokokonaisuudesta (1–4). Jokaiseen kokonaisuuteen sisältyy tietty määrä instrumenttiopintoja (soittotunnit), hahmotusopintoja (Muha-jaksot) sekä valinnaisia opintoja. Jotta oppilas voisi saada suorituksen jostakin opintokokonaisuudesta, pitää siis olla tehtynä kyseisen tason instrumenttiopinnot näyttöineen, Muha-jakso ja kerrytettynä riittävästi valinnaisia opintoja. Musiikkiopistotason syventävät opinnot muodostuvat vastaavalla tavalla.
Valinnaiset opinnot Alajärven musiikkiopistossa
Valinnaisia opintoja järjestetään omina opintojaksoinaan. Lisäksi valinnaisia opintoja kertyy mm. projektiopinnoista ja produktioista, yhteismusisoinnista orkesterissa tai muissa kokoonpanoissa, sivuaineesta eli toisesta opiskeltavasta instrumentista, pidemmistä soittotunneista, runsaista esiintymisistä sekä monenlaisesta muusta musiikkiin liittyvästä vapaaehtoisesta toiminnasta. Myös aktiivinen harrastaminen musiikkiopiston ulkopuolella voi kerryttää valinnaisia opintoja (koulun tai kansalaisopiston musiikkikerhot ja bändit jne.). Lukuvuoden 2025-2026 syksyn valinnaisaineita esiintymisvalmennus ja jännittäminen, bändi, musiikkiteknologia, vapaa säestys, oman laulun säestäminen ja sävellyspaja.
Muualla hankitun osaamisen hyväksiluku ja tunnustaminen
Oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman tavoitteita ja keskeisiä sisältöjä vastaavat aikaisemmin suorittamansa opinnot tai muutoin hankittu osaaminen arvioiduksi ja tunnustetuksi. Osaamisen tunnustaminen tehdään perustuen selvityksiin oppilaan opinnoista tai näyttöihin osaamisesta sekä suhteessa kunkin hyväksi luettavan opintokokonaisuuden tavoitteisiin ja sisältöihin. (Opetussuunnitelman perusteet, 2025).