Tarkastustoimi

Kaupungin hallinnon ja talouden valvonta järjestetään siten, että ulkoinen ja sisäinen valvonta yhdessä muodostavat kattavan valvontajärjestelmän.

Ulkoisesta valvonnasta vastaavat valtuuston valitsemat tarkastuslautakunta ja tilintarkastaja kuntalain ja tarkastussäännön mukaisesti.

Tarkastuslautakunnan tehtävänä on hallinnon, toiminnan ja talouden arvioiminen sekä tarkastuksen järjestäminen. Alajärven kaupungin tarkastuslautakunta tekee vuosittain tarkastuskertomuksen, jossa se kiinnittää kaupunginhallituksen ja valtuuston huomion havaitsemiinsa korjausta vaativiin seikkoihin.  

Sisäisen valvonnan järjestämisestä vastaa kaupunginhallitus. Alajärven kaupunki ostaa sisäisen tarkastuksen palvelut ostopalveluna.

Tarkastuslautakunnan kokoonpano 

Varsinaiset jäsenet

Keijo Pesu, pj. 
Jaana Koivukoski, vpj. 
Mervi Ukonmäki
Karoliina Takamäki
Jorma Tiistola
Ari Matintupa 31.8.2023 saakka
Markus Latvala 1.9.2023 alkaen
Sanna Joensuu 30.11.2023 saakka
Anne Nätynki 1.12.2023 alkaen

Tarkastuslautakunnan arviointikertomukset:

Tilintarkastuskertomukset:

Sidonnaisuusilmoitukset:

Ilmoituskanava

Käytössämme on Whistleblowing-ilmoituskanava. Sen kautta voit tehdä ilmoituksen mahdollisesta väärinkäytösepäilystä tai väärinkäytöksestä. Kanavan avulla parannamme entisestään toimintamme vastuullisuutta. Kanava on EU:n ilmoittajansuojeludirektiivin mukainen tapa varmistaa, että väärinkäytöksestä voi ilmoittaa turvallisesti.

Yhteystiedot

Käynti- ja postiosoite
Alvar Aallon tie 1
62900 Alajärvi