Kaupungin ostolaskudata vuodelta 2024
Ostolaskudatan avaaminen on kaupungille vapaaehtoista, eli laista tulevaa velvoitetta siihen ei ole. Ostolaskudatan julkaisussa noudatetaan Kuntaliiton ohjeistusta ”Kuntien ja kuntayhtymien ostolaskudatan avaamisen ohje”.
Ostolaskudata sisältää Alajärven kaupungin palveluiden ja tarvikkeiden ostot. Julkaisu ei sisällä palkkoja, avustuksia ja maksumääräyksiä sekä niitä palveluluokkia, joissa Valtiokonttorin ohjeen mukaan yksityisyydensuoja vaarantuu. Tietosuojan varmistamiseksi yksityishenkilöille ja toiminimille maksettuja ostolaskuja ei julkaista KHO 2025:14 päätöksen ja Kuntaliiton ohjeistuksen mukaan.
Julkaisua ei voida suoraan verrata kaupungin talousarvioon eikä toteutuneisiin kustannuksiin. Tiedot julkaistaan edellisvuodelta kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti kerran vuodessa, kun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt edellisvuoden tilinpäätöksen.
Lisätietopyyntö tulee esittää kirjallisena kirjaamo@alajarvi.fi. Lisätietopyynnöt vaativat manuaalista käsittelyä. Pyydämme rajaamaan tietopyynnöt mahdollisimman tarkasti. Lisätietopyynnön tulee sisältää ostolaskun yksilöintitiedot (toimittajan nimi ja laskunnumero ja/tai tositenumero), selvityksen siitä, mitä kyseisestä ostolaskusta halutaan tietää ja tiedustelijan yhteystiedot (nimi, puhelinnumero ja ehdottomasti sähköpostiosoite).
Ostolaskuista ei anneta tai toimiteta kopiota. Ostolaskun kuvan voi poikkeustapauksissa käydä katsomassa kaupungintalolla esittämällä siitä kirjallisen pyynnön kirjaamoon. Tässä tapauksessa tietopyynnön kohdalla arvioidaan sitä, sisältääkö nähtäväksi haluttu ostolasku henkilötietoja tai muuta salassa pidettävää tietoa, jotka estäisivät ostolaskun kuvan näyttämisen.
Lisätietopyyntöihin vastataan kahden viikon kuluessa pyynnön saapumisesta kirjaamoon pois lukien kaupungin sulkuajat, jolloin vastaus annetaan kahden viikon kuluessa sulkuajan päättymisestä.
Laajoista lisätietopyynnöistä laskutamme valtuuston hyväksymän maksutaulukon mukaisesti.