Rakennusluvat

Sähköinen lupa-asiointi

Hae lupaa Lupapiste.fi-palvelun kautta.

Voit asioida Lupapisteessä silloin kuin sinulle sopii – koko hankkeen ajan. Pääset täydentämään hankkeen tietoja sähköisessä työtilassa yhdessä muiden hankkeen osapuolten kesken. Voit käydä vuoropuhelua oman kuntasi viranomaisten kanssa palvelun kautta ja lupahakemuksen jättämisen jälkeen saat hanketta koskevat viranomaispäätökset suoraan Lupapisteeseen. Lupapisteen avulla pidät itsesi sekä muut osapuolet tietoisena hankkeen etenemisestä – kellon ympäri.

Voit asioida palvelussa joko hankkeelle kutsuttuna tai hankkeen perustaneena osapuolena. Palvelu lähettää kaikille hankkeen osapuolille tietoja sähköpostiin hankkeen etenemisestä.

Ensimmäisen käyttökerran yhteydessä palveluun rekisteröidytään verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Lupapisteen prosessi

1. Kirjaudu
Rekisteröidy palveluun ensimmäisen käyttökerran yhteydessä ja kirjaudu tämän jälkeen sisään sähköpostiosoitteella sekä salasanalla. Voit asioida samoilla tunnuksilla kaikissa Lupapiste-kunnissa.

2. Luo hanke tai kysely
Hakemuksen tai kyselyn luominen: Valitse hankkeesi sijainti ja päätoimenpide. Tämän jälkeen pääset joko tekemään kyselyn hankkeeseen liittyen tai luomaan hakemuksen aiempien valintojesi pohjalta.

3. Kutsu eri osapuolet
Kutsu tarpeelliset tahot mukaan. Kun henkilöt ovat hyväksyneet hankekutsun, voidaan heidän tietonsa tuoda hakemukselle yhdellä napin painalluksella ja he saavat muokkausoikeudet hakemukselle. Sähköisen kutsun hyväksyminen poistaa myös tarpeen perinteiselle valtakirjalle.

4. Tallenna tiedot ja dokumentit
Tallenna hankkeelle siihen liittyvät tiedot ja dokumentit yhdessä muiden osapuolten kanssa. Kaikki kirjoittamasi tiedot tallentuvat automaattisesti hakemukselle ja voit jatkaa sen täydentämistä sinulle sopivana ajankohtana.

5. Kysy neuvoa
Kysy tarvittaessa neuvoa viranomaiselta hankekohtaisen ”Keskustelu”-ikkunan kautta (huom! käytä toimintonäppäintä ”Kysy viranomaiselta”, näin viranomainen pääsee näkemään luonnostilassa olevan hakemuksesi). Voit kysyä neuvoa viranomaiselta myös puhelimitse tai sähköpostitse.

6. Jätä hakemus
Kun hankkeella on vaadittavat tiedot, jätä hakemus eteenpäin viranomaiselle ”Hakemuksen jättäminen”-välilehdeltä. Mikäli haluat, että kunta kuulee kaikki naapurit, ruksi kyseinen kohta hakemuksen jättämisen yhteydessä ja viranomainen saa tästä tiedon sähköpostiin.

7. Mahdolliset lausuntopyynnöt
Viranomainen voi tarvittaessa pyytää lausuntoja muilta viranomaisilta hankkeeseen liittyen. Näet pyydetyt ja annetut lausunnot “Lausunnot”
-välilehdeltä.

9. Päätökset
Näet hankkeesta annetut päätökset ja lupavaatimukset Lupapisteestä. Saat sähköpostiisi ilmoituksen, kun viranomainen on antanut päätöksen. Hankenäkymä muuttuu päätöksen jälkeen tukemaan rakentamisen tai työmaan aikaista asiointia.

10. Päätöksen jälkeen
Rakentamisen aikaista asiointia edistetään palvelussa tallentamalla tarpeellisia tietoja ja dokumentteja hankenäkymään sekä kutsumalla esimerkiksi tarvittavat työnjohtajat hankkeelle. Lupavaatimukset sekä niihin liittyvät tiedot nähdään kootusti ”Rakentaminen”-välilehdeltä. Hanke voidaan kuitata lopulta palvelun kautta päättyneeksi.

Jos rakennushanke vaatii poikkeamislupaa tai suunnittelutarveratkaisua, ohjeet löytyvät täältä.

Lomakkeet:

Yhteystiedot

Rakennusvalvonta
Käyntiosoite:
Koulupolku 4,
62900 Alajärvi

Postiosoite:
Sahapolku 49,
62900 Alajärvi

Lupa-asiat, valvonta ja tarkastus:
Vs. Rakennustarkastaja
Beata Kallio,
beata.kallio(at)alajarvi.fi
040-6176766

Rakennustarkastaja on parhaiten tavattavissa aamupäivisin.

Asiakaspalvelu ja neuvonta:
Toimistosihteeri
Tapio Höykinpuro
044 297 0267
tapio.hoykinpuro(at)alajarvi.fi